Film works

Traité de bave et d’ éternité,  Isidore Isou, 1951, 113’
Γλώσσα: Γαλλικά Υπότιτλοι: Αγγλικά
 Θεωρείται το κινηματογραφικό μανιφέστο του κινήματος.
“Στις εικόνες μου χρησιμοποιώ το λόγο σαν μια παραπάνω διάσταση, συμπληρωματική της εικόνας, σαν ο ήχος να ήρθε απ’ έξω και δεν υπήρχε μέχρι τώρα παρά μόνο από μία εσωτερική ανάγκη, μέσα στο στομάχι της εικόνας». Πρόκειται για μία φράση-δήλωση από την ίδια την ταινία, ενδεικτική των προθέσεων του σκηνοθέτη.


Le film est déjà commencé, Maurice Lemaitre,1951, 62’
Γλώσσα: Γαλλικά
Ο Lemaitre σε αυτή την ταινία προσπαθεί κυριολεκτικά να τεμαχíσει την εικόνα ενώ παράλληλα εισάγει μια νέα έννοια, αυτή του film-performance (SynCinema), με τις παράλληλες δράσεις που στήνει μέσα και έξω από την αίθουσα προβολής, θεωρώντας ότι όχι μόνο η φυσική καταστροφή της εικόνας, αλλά και η μεταφορική της καταστροφή μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή του τρόπου που ο θεατής συνδέεται με την ταινία.



Closed Vision, Marc’O, 1954, 65’
Γλώσσα: Αγγλικά
Σε αντίθεση με τους συναδέλφους του, ο Marc’O προσπαθεί, πέρα από την απόσχιση της εικόνας από τον ήχο, να αναδείξει τις δυνατότητες των δύο μαζί, προκαλώντας μια αίσθηση σύγκρουσης καθώς το μυαλό προσπαθεί να ακολουθήσει τα δυο διαφορετικά κομμάτια της ταινίας. Το νέο αυτό είδος που προκύπτει, το ονομάζει «πυρηνικό κινηματογράφο».


Made in USA, Jean-Luc Godard, 1966, 85´
Γλώσσα: Γαλλικά Υπότιτλοι: Αγγλικά
Με έντονη την έλλειψη δομής στο σενάριο και με εμφανή την διάθεσή του να πλάσει την εικόνα και τον ήχο για να δημιουργήσει ένα προσωπικό τρόπο έκφρασης, παρουσιάζει το 1966 την ταινία Made in USA, ένα χαοτικό αστυνομικό θρίλερ με «καυστική» κριτική στον καταναλωτισμό.

2 or 3 Things I Know About Her, Jean-Luc Godard, 1967, 87’
Γλώσσα: Γαλλικά Υπότιτλοι: Αγγλικά
Συνεχίζοντας στο ίδιο ύφος, το 1967 παρουσιάζει μια από τις πιο καινοτόμες ταινίες του, χωρίς ιδιαίτερη πλοκή, όπου τόσο ο ίδιος όσο και οι πρωταγωνιστές διακόπτουν την ροή της ταινίας για να παραθέσουν τις ανησυχίες και τις σκέψεις τους πάνω σε προσωπικά και κοινωνικά θέματα.
Orpheus, Jean Cocteau, 1949, 95’
Γλώσσα: Γαλλικά Υπότιτλοι: Αγγλικά
 Ήδη από το 1949, ο Jean Cocteau στην ταινία του “Ορφέας” είχε κάνει την πρώτη αναφορά σε ό,τι  λίγο αργότερα θα αποτελούσε μέρος του μανιφέστου του λετρισμού ∙ “Είναι λιγότερο γελοίο να παρουσιάζεις λευκές σελίδες από το να είναι γεμάτες με γελοία κείμενα”. Ο ίδιος υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής τόσο του Isidore Isou, όσο και τον μεταγενέστερων μελών του κινήματος.

VIDEO INSTALATION 
 
L’ anticoncept, Gil J. Wolman, 1952, 60’ 
Γλώσσα: Γαλλικά, Αγγλική μετάφραση σε κείμενο
"Τέλειωσε η εποχή των ποιητών, σήμερα κοιμάμαι» αναγγέλλει στον πρόλογο της ταινίας ο Wolman, προετοιμάζοντάς μας για το ονειρικό ταξίδι που έπεται του τέλους της αφηγηματικής λογοτεχνίας."

Hurlements en faveur de Sade, Guy Debord, 1952, 63’
Γλώσσα: Γαλλικά Υπότιτλοι: Αγγλικά
Επηρεασμένος από το “L’ anticoncept” του Wolman, και θέλοντας να ασκήσει κριτική στον τρόπο με τον οποίο η σύγχρονη τέχνη κάνει χρήση της εικόνας, ο Debord προβάλει αποσπασματικά μόνο το λευκό του προτζέκτορα, εισάγοντας ως ηχητικό υπόβαθρο  την ταυτόχρονη αφήγηση αποσπασμάτων λογοτεχνικών κειμένων, αποκομμάτων εφημερίδων, κλπ. Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας είναι σε μαύρη οθόνη χωρίς ήχο, η αναφορά του Debord στο ότι το σινεμά έχει πεθάνει.

No comments:

Post a Comment